HZ. PEYGAMBER YAZI BİLMEZ MİYDİ? (2) |
Çarşamba, 26 Haziran 2019 00:00 | |||
HZ. PEYGAMBER YAZI BİLMEZ MİYDİ? (2)(...dünden devam) Bir rivâyete göre de Peygamber (s.a.v.) Mu‘âviye’ye, Akra‘ ve Uyeyne için ta‘lîmât yazmasını emretmiş, Uyeyne, bu yazılan ta‘lîmatı “götüreyim mi?” diye sorunca Allah’ın Elçisi yazılan sahîfeyi alıp bakmış ve: “Sana emredilenleri (yani emrettiğim şeyleri) yazmış” demiş. Bu rivâyeti aktaran Yunus: “Bize göre Allah’ın Elçisi, kendisine vahiy geldikten sonra yazı yazmıştır” demiştir. Kadı İyâd da gelen haberlerin, Peygamber’in harfleri ve bunların güzel yazılımını bildiğini kanıtladığını belirtmektedir. Kurtubî, hocası Ebû’l-Abbâs Ahmed ibn Ömer’in şu sözünü aktarmaktadır: “Endülüs ve başka bölgelerde fakîh geçinenlerin çoğu, bu görüşe karşı çıkmış ve böyle söyleyenleri kâfirlikle suçlamışlardır. Bu, onların teorik bilgileri bilmemelerinden, bir Müslüman’ı kâfirlikle suçlamaktan kaçınmak gerektiğini anlamamalarından kaynaklanmaktadır. Çünkü sahîh hadislere göre bir Müslü-manı kâfirlikle suçlamak, onu öldürmek kadar günâhtır. Özellikle çağımızın ilmini, erdemini ve imamlığını kabul ettiği bir bilim adamı küfürle suçlanamaz. Kaldı ki bu sorun (Peygamber’in yazı bildiği sorunu), kesin değildir. Birtakım sahîh kişi haberlerinin açık anlamına dayanmaktadır. Akıl bunu muhal görmediği gibi, dinde de bunun muhâl olduğu hakkında kesin bir kanıt yoktur.” Ancak cumhurun reddi, önyargı ile birtakım zorlamalara dayanmaktadır. Bu rivâyetler, Bacî’nin görüşünü haklı çıkaracak niteliktedir. Peygamber gerçekten yazmış olsa bile bu rivâyet, onun kitap okuyacak kadar yazı bildiğini göstermez. Çünkü bu rivâyette “Yazısı iyi değildi” kaydı vardır. Faraza zar zor imzasını atan bir adam okur yazar sayılamaz. Hele sadece kendi ismini yazmış olmasından, Peygamber’in bilgisini, okuyarak öğrendiği aslâ iddiâ edilemez. Yazımın başında vurguladığım üzere, Ankebut: 48. âyet, Hz. Muhammed’in, hiç yazı bilmediğini değil, herhangi bir Kitâp yazmadığını ifade ediyor. Burada sözü edilen Kitap da, İlâhî Kitap olan Kitâb-ı Mukaddes’tir. Hz. Muhammed’in, zamanında mevcut Kitâb’ı okuması ve yazması mümkün değildi. Çünkü İbrânîce olan o Kitap, ancak kendisinden dört asır sonra Arapça'ya çevrilmiştir. Kendi zamanında Arapça çevirisi olmayan bir Kitâbı okuyup yazması elbette mümkün değildi. Onun için Hz. Peygamber’in Kitâb-ı Mukaddes’i okumadığı ve ondan parçalar yazmadığı muhakkaktır. (devamı yarın..)
|