RESÄ°M VE HEYKEL (4) |
Çarşamba, 12 Eylül 2018 00:00 | |||
RESÄ°M VE HEYKEL (4)(...dünden devam) Nevevî diyor ki: "Bazı bilginler döşek, yatak ve yemek taÂkımı gibi mübâlâtsız kullanılan ev eÅŸyası üzerinde resim bulunÂmasında, tam yaratılışlı olsa bile bir sakınca yoktur; tam olsun, eksik olsun, mutlak suretle mubahtır" demiÅŸler ve Ebû Talha hadisinin son fıkrasındaki istisnâ ile istidlâl etmiÅŸlerse de bizim ve cumhûrun bunlara karşı cevabımız: Bu istisnânın, tam yaratılışlı olmayan hayÂvan resimlerine âid olduÄŸudur. Hulâsa: Buraya kadar resim hakkındaki hadisleri ve selef ve haleften bilginlerin içtihatlarını serdetmiÅŸ bulunuyoruz. Bu bâbta bilginlerin iki noktada ittifak ve bir noktada ihtilâf ettiklerini görüÂyoruz. Ä°ttitak ettikleri noktalardan birisi aÄŸaç, daÄŸ, taÅŸ gibi eÅŸya ve manzara resimlerinin mutlak sûrette mubah olduÄŸudur. Öbürü de vesikalık fotoÄŸraflar gibi tam yaratılışlı olmayan, bedenin bir kısÂmına âid olan canlı resimlerinin yapılmasının ve kullanılmasının câiz olduÄŸudur. Tam yaratılışlı canlı resimleri hakkında ihtilâf edilmiÅŸtir. Bazı bilginler, hürmet edilmedikten sonra bunların kullanılmasını da kerâhetle bareber câiz görmüşlerdir. Bu bahsi bu kadar uzun bir tetkik zemini yapışımız, resim yapmanın ve kullanmanın mutlak sûrette yasak zannedilmesine mebnidir. Bugünkü sosyal ve resmi zarûret dolayısıyla fotoÄŸraflaÂrını yapıp kullanan birçok kimselerin bunda dini bir mahzûr olup olmadığını sormaya mecburiyet duymuÅŸ olmalarından dolayı bu meselenin ilmi durumunu olduÄŸu gibi bildirmeyi lüzumlu gördük. Burada namaz kılan kimsenin, karşısında resmin bulunmamasına dikkat etmesi tavsiyesiyle bu bahse son vereceÄŸiz. Buhârî'nin rivaÂyetine göre Hz. AyÅŸe'nin astığı bir perde hakkında Resûl-i Ekrem ‘Namazda beni meÅŸgûl ediyor kaldırınız!’ buyurmuÅŸtur." (Prof. Kâmil Mîras, Tecrid-i Sarih Tercemesi, 6/503-512) ***
|