SARIKLA NAMAZ KILMAK DAHA MI EFDALDİR? PDF 
Cumartesi, 17 Ağustos 2024 00:00

SARIKLA NAMAZ KILMAK DAHA MI EFDALDİR?

Bir soru da şekilciliğe yönelikti: “Sarıkla namaz kılmanın, daha efdal olduğunu söylüyorlar. Siz ise şeklin değil, kalbin önemli olduğunu söylüyorsunuz. Bu konuyu açıklar mısınız?”

Cevap: “Evet bugünlerde bazı kimseler, sarıkla namaz kılmanın, sarıksız namaz kılmaktan 25 derece daha sevap olduğunu söylüyorlar. Konuyu araştırdım, sarıkla namaz kılmanın 25 derece daha üstün olduğunu söyleyen hadîsin uydurma olduğunu gördüm. Abdullah ibn Ömer’e yakıştırılan bu hadîsin metni şöyledir: “Sarıkla namaz kılmak (sarıksız namaz kılmanın yirmi beş katına); sarıkla Cuma namazı kılmak da, sarıksız Cuma kılmanın yetmiş katına denktir. Melekler Cumaya sarıklı gelirler. Akşam oluncaya dek sarıklılara du‘â ederler.”

İbn Hacer, bu hadîsin uydurma olduğunu söylemiştir . Hz. Peygamber’in sardığı sarığının bir ucunu, omuzlarının arasından sarkıttığı kaynaklarda mevcuttur. Fakat Sarıkla namaz kılmanın, sarıksız namaz kılmaktan efdal olduğu hususundaki rivâyetler uydurmadır. Peygamberin sarık sarması, dinî bir kıyâfet değildir. O toplumda herkes başı tozdan, topraktan korumak için sarardı. Fakat bu sarık, fes üzerine sarılan bir sarık değildi.

Peygamber ise sıradan bir insan değildi; peygamberliği yanında devlet başkanlığı da vardı. Devlet başkanları için sarık sarmak, hükümdarlığın simgesidir. İsrâil oğlu kralları da sarık sararlardı. Osmanlı Pâdişahlarının sarığı da dini bir kıyâfet değil, hükümdarlık sembolü idi.

Avreti yani örtünmesi gerekli olan yeri örtmekle namaz kılınır. Örtünmesi gerekli kısım da erkekte göbekle diz kapağı arasıdır. Bunun dışında şöyle veya böyle giyinmek, başa sarık sarmak veya takke giymek bunlar din değil, örftür, gelenektir. İnsan bunları giymekle yükümlü değil ve bunları giymekle derece kazanmaz.

Baksana, eğer sarıkla namaz kılmak, sarıksız namaz kılmaktan daha sevâb olsaydı, hac ve umre esnâsında ihrâmda sarık sarmak öğütlenirdi. Oysa ihrâmda başı örtmek harâmdır. Başını örten cinâyet işlemiş olur ve bunun keffâreti olarak bir kurban kesmek zorunda kalır.

İbâdetin, sarıkla, cüppe ile bir ilgisi yoktur. Allah ibâdette kulunun sarığına değil, gönlüne bakar: “Allah sizin suretlerinize ve mallarınıza değil, gönüllerinize ve niyetlerinize bakar.” Yüce Allah, âhirette kulunda sarık, cüppe, sakal değil, selîm kalb arayacaktır. “O gün ne mal ne oğullar yarar sağlamaz. Sadece Allah’a ma‘nevî hastalıklardan sağlam olan kalb getiren kimse yarar görür.”

 

 

   Copyright @ Süleyman Ateş