NAMAZ VAKİTLERİ HAKKINDA *** EZAN OKUNURKEN NAMAZA BAŞLANIR MI? PDF 
Pazartesi, 29 Temmuz 2024 00:00

NAMAZ VAKİTLERİ HAKKINDA

Selâmünaleyküm Sayın Hocam; benim tereddüde düştüğüm bir konu oldu. Bir Profesör, Hud Suresi 114. âyet ve İsra suresi 78. âyete farklı mana vererek namazın 5 vakit olduğuna Kur’ân âyetleri ile delil getiriyor. Ben birçok meale baktım Hud 114’te taraf kelimesini uç manasında alıyorlar ama söz konusu Hoca bunu bölüm manasında alarak öğle ve ikindi, gecenin yakınlarını anlatan zülef kelimesini de sabah, akşam ve yatsı namazı olarak açıklıyor. Çünkü zülef kelimesi zülfenin çoğuludur. Arapçada çoğul en az üçü ifade eder diyor. İsra 78’de güneşin sarkmasını öğlen güneşin batıya kayması olarak açıklıyor. Sözlük ve lügatlarda zaman içinde bu manaların değiştirildiğini söylüyor. Tabii bunları Cibril hadisi var 5 vakit namazın vakitlerini detaylı açıklayan. Onu da delil gösteriyor. Cebrail Peygamberimize iki defa namaz kıldırmış. Bu bana sanki biraz zorlama gibi geliyor. Diyorum ki hiçbir hadis olmasaydı sadece Kur’ân’daki âyetlerle bu mana verilebilir miydi? Ben sizin daha önceki yazılarınızı okudum ve biraz araştırdım. Kur’ân âyetlerine göre 3 vakit farz namaz olduğunu anlamıştım. Fakat biraz kafam karıştı. Bir de öğlen ve ikindi namazlarında kıraatin sessiz yapılmasını da A’raf Suresi 205. âyeti delil getiriyor. Bu âyetteki "bilġuduvvi vel-âsâli" kelimelerini öğle ve ikindi olarak çeviriyor. Ben baktım hemen hemen bütün meallerde bu kelimelerin, Kur’ân’da başka sure ve âyetlerde de geçtiği yerler var, bütün meallerde sabah akşam diye çevrilmiş. Bu konuyu size sormak istedim Hocam. Lütfen cevaplar mısınız?

Cevap: Bu izahlar hep tahriftir, çarpıtmadır, önyargının eseridir. Ben böyle çarpıtmalı yorumları kabul etmem. Kur'ân'da namaz üç vakit olarak anılır. Ama Peygamberimiz beş vakit olarak kılmış, beş vakit Peygamber'in uygulamasıyla sabit olmuştur. Siz kendinize uygun olan yorumu alırsınız. Beni de kimse ile mukayese etmenize gerek yoktur.

 


 

EZAN OKUNURKEN NAMAZA BAŞLANIR MI?

Süleyman hocam, ezan okunurken namaza başlayabilir miyim? İkinci sorum sabah namazıma nadiren kalkamıyorum. Saat kaça kadar kılabilirim? Bir de kazaya diye mi niyetleneceğim?

Cevap: Ezan, vaktin girdiğini bildirmek ve cemaati namaza çağırmak için okunur. Namaza başlamanın şartı değildir. Ancak sünnet olan, ezanı dinledikten sonra namaza başlamaktır. Fakat ezan bitmeden namaza başlamak sünnete aykırı olmakla beraber namazın cevazına (geçerliliğine) engel değildir. Sabah namazı Güneş doğumu zamanına kadar kılınabilir. Ama Güneş doğduktan sonra uyanan kimse sabah namazını yine kaza olarak değil eda olarak kılar. Çünkü henüz üzerinden bir namaz vakti geçmemiştir. Peygamberimiz bir savaştan dönerken geç yattıkları için ancak Güneş doğduktan sonra uyanabilmişler, sonra da “uykuda kusur yoktur” deyip ashabına sabah namazını kıldırmışlardır.

 

 

   Copyright @ Süleyman Ateş