ABDESTTE MESH KONUSU (2) |
Salı, 25 Nisan 2023 00:00 | |||
ABDESTTE MESH KONUSU (2)(...dünden devam) Fetvâda âyetteki ka’b kelimesini topuk diye çevirmişler. Vallahi yanlış. Ka’b topuk değil, her ayağın bacakla birleştiği yerdeki iki kemik çıkıntısıdır. Türkçe buna aşık denilir. Topuğun Arapça karşılığı akib’dir. Âyette akib kelimesi geçmediği halde “topukları yıkayınız” nereden çıktı? Eğer ka’b topuk olsa söz yanlış olur. Çünkü “iki ka’ba kadar…” deniliyor. Peki ayakta iki topuk var mı? Her ayakta iki ka’b (aşık) ve bir akib (topuk) vardır. Âyette ayakların, iki ka’ba (yani iki aşığa) kadar olan kısmının meshedilmesi buyurulmaktadır. Kur’ân’da emredilen, ayakların aşıklara kadar meshedil-mesidir. Müfessirlerin imamı sayılan İmam Taberî ve yine ünlü müfessir Kasimî, Kur’ân’da ayakların meshedilmesinin emredildiğini söylemektedirler. Ayakların meshedilmesi farzdır, bunu yapmakla abdest alınmış olur. Ama yıkamak daha da iyidir. Çünkü zaten mesihten fazlası yapılmış olur. Lütfen insaf ile düşünün. Arapça bilen, ama zaman içinde yapılmış önyargılı açıklamalarla etkilenmemiş bir insan “vamsehu biruûsikum ve arculikum ila’l-ka’beyn” cümlesinden ne anlar? Hiç burada yıka emri var mı? Yok. Öyle ise âyete, içinde bulunmayan şeyi yüklemeğe ne hakkınız var? Hayret ediyorum doğrusu, gelenek Kur’ân’ın üstüne çıkarılıyor. Bilmem daha ne zaman bu katmaları, çarpıtmaları bırakıp Kur’ân’ın yalın ve kolay beyanına geleceğiz? Yıkama ve meshetme yanlılarının görüşlerini derli toplu ve oldukça ayrıntılı veren Mehâsinu’t-Te’vîl adlı ünlü tefsîrin yazarı Cemaleddîn Kasimî, sonunda kendi görüşünü şöyle belirtiyor: “Kuşkusuz, âyetin açık anlamından, iki kırâatin de (nasb ve cer kırâatlerinin) meshi farz kıldığı anlaşılır… Çorap ve mest üzerine meshetmenin câiz olması da ayağın mesih organı olduğunu, âyette ayakların meshedilmesinin emredildiğini kanıtlar. Çünkü çorap ve mest üzerine meshetmenin, bu âyetten başka delîli yoktur. Zîrâ her sünnetin, mutlaka açıkça veya mânâ olarak Allah’ın Kitâbında bir temeli vardır. Bunu bil ve iyi belle. Doğruya ulaştıran Allah’tır.” (Mehâsinu’t-Te’vîl: 6/1896). Taberî’nin, Tefsîrinde ayrıntı ile zikrettiği üzere Allah Elçisinin, hem ayaklarını meshettiğine, hem de yıkadığına dâir rivayetler vardır. Bunları, Allah Elçisinin, bazen ayaklarını yıkayıp bazen de meshettiği şeklinde bağdaştırmak mümkündür. (devamı yarın..)
|