NAHL-70 VE HAC-5 AYETLERİ HAKKINDA (2) |
Pazartesi, 14 Aralık 2020 00:00 | |||
NAHL-70 VE HAC-5 AYETLERİ HAKKINDA (2)(...dünden devam) Bu âyette yeniden dirilmeden kuşku duyanlara, kendilerinin, önce topraktan, sonra da nutfeden yaratılmış oldukları hatırlatılıyor. İnsanın topraktan yaratılması deyimi, iki anlam taşır: Birincisi, insanın atasının topraktan yaratılmış olmasıdır. Canlı varlıkların en şereflisi olan insanın ilk maddesi topraktır. Topraktan oluşan hücreler süzüle süzüle tasfiye edilmiş, birleştirilmiş, mükemmelleştirilmiş ve sonunda insan haline getirilmiştir. Böyle meydana getirilen ilk insan, sonradan cinsel yolla üremeğe başlamıştır. İkincisi de insanın topraktan yaratılması, mazide olmuş bitmiş bir şey değil, sürmekte olan bir olgudur. İnsan menî hayvancıklarından yaratılır. Menî hayvancıkları, insanın yediği besinlerin bedende sindirilip kimyasal değişiminden oluşur. Besinler de topraktan alınır. Toprak olmasa besin olmaz. İnsan beslenmeyince gelişmez; menî hayvancığı oluşmaz ve zaten ne insan ne de başka bir canlı beslenmeden yaşayamaz. Öyle ise insan tohumunun temeli topraktır. Demek ki yüce Allah, önce insan tohumunu topraktan oluşan besinlerden yaratır, ondan sonra da o tohumdan insanı yaratır. Yani Allah, insanı önce toprakta üreyen besinlerden meydana gelen menî hayvancığından yaratmaktadır. Spermin aşıladığı yumurta, çoğalarak bir kan pıhtısı görünümünü alır. 'Alaka'yı kan pıhtısı diye tefsîr ederler. Gerçekte 'alaka yapışan şey, yapışkan anlamına gelir ki bu, aşılı yumurtanın rahmin cidarına yapışmasına işarettir. Sonra bu yumurta üremeğe başlar, belli belirsiz bir çiğnem et haline gelir. Muḫallaka ve ğayri muḫallaka üzerindeki görüşler şöyledir: 1) Muḫallaka: düzgün, kusursuz, ğayri muḫallaka: kusurlu demektir. Bütün yaratılışı, şekli tamamlanmış olan cenîne muḫallaka; henüz yaratılışı tam belirlenmemiş olan cenîne de ğayri muḫallaka denir. Yüce Allah, bu âyette muḍğa'yı iki kısma ayırmış oluyor: Birisi suretleri, duyuları tam belirmiş; ikincisi de uzuvlarında, şeklinde bir eksiklik kalmış olandır. 2) Muḫallaka sağ olarak doğan, ğayri muḫallaka düşen çocuktur. Kasimî şöyle diyor: "Muḫallaka ve ğayri muḫallaka”: Sureti belirlenmiş ve belirlenmemiş demektir. Bundan maksat muḍğa'nın (fetüsün) durumunu tasvirdir. Âyet, ceninin önce uzuvları belli değil iken yavaş yavaş belirlenmeğe başladığını anlatır. (devamı yarın..)
|