AKŞAM NAMAZI VAKTİ
Cumartesi, 24 Şubat 2018 00:00

AKŞAM NAMAZI VAKTİ

Selamünaleyküm hocam. Nasılsınız, sağlığınız-sıhhatiniz iyidir inşallah.

Eğer cevaplama imkânınız olursa bir sorum olacak.

Geçen günlerde internette rahmetli Yaşar Nuri Öztürk hocanın bir programını seyrediyordum. Kendisi "Ramazan ayında Peygamberimizin, akşam namazını cem-i şartlarda yani yatsı namazıyla birlikte kılınması gerektiğini, akşam vaktinin çok kısa olmasından dolayı. Bu sebeple de peygamberimizin; sadece Ramazan ayında akşam namazını yatsı namazıyla birlikte kılınmasını, hatta iftar sofrasında kimsenin bekletilmemesini istediğini, kılanların da yatsı namazıyla birlikte akşam namazının iadesini istediğini" söyledi. Bu olayı ilk defa duyduğum için size de bir danışayım dedim hocam. Saygılarımla,..

Cevap: Merhum Yaşar Nuri Öztürk'ün kaynağını bilmem. Ancak Kur'ân'da üç namaz vakti açıkça belirlenmiştir. Bunlar gecenin önünde kılınacak akşam namazı, gecenin sonunda kılınacak sabah namazı ve gecenin ortasında kılınacak teheccüd namazı. Kur'ân'da yatsı namazı diye bir namaz zikredilmez. İşa namazı geçer ki işâ yatsı değil, akşam demektir. Yusuf Suresinin16. âyetinde Yusuf'un kardeşlerinin, işaen yani akşamleyin ağlayarak döndükleri belirtilmektedir. Âyetteki işa' kelimesi yatsı değil, akşam demektir. Keza Nur Suresinin 58. âyetinde de ergenliğe ermemiş çocukların anne babalarının özel odalarına girmek için üç vakitte izin istemeleri emredilmektedir: "Henüz ergenliğe ermemiş çocuklarınız da izin iste­sinler: Sabah na­mazından önce, öğle vakti elbi­senizi çıkar(ıp yat)acağınız zaman ve işa yani akşam namazından sonra" buyurulmakta­dır. Fıkıh kitaplarında işai evvel ve işâi ahîr tabiri geçer. Birinci akşam, ikinci akşam demektir. İşte bu ikinci akşama yatsı denilmiştir. Ama Kur'ân'da böyle bir bölümleme yoktur. Peygamberimiz özellikle seferlerde öğle ile ikindiyi ve akşam ile de yatsıyı birlikte kılardı.  Özetle akşam ile yatsı birlikte kılınabilir. Ramazanlarda ise birleştirme daha bir kolaylık sağlar. Din güçlük değil, kolaylıktır. Zaten zorlanarak yapılan ibadetin de pek feyzi olmaz.