KUR’ÂN DIŞINDA VAHİY VAR MI? (2) |
Cuma, 13 Ekim 2017 00:00 | |||
KUR’ÂN DIŞINDA VAHİY VAR MI? (2)(...dünden devam) Buhârî ve Müslim'in rivayetlerine göre âyetlerin iniş sebebi, başka türlü bir kıskançlık olayıdır. Hz. 'Âişe söyle demiş: "Peygamber (s.a.v.), Cahş kızı Zeyneb'in evinde bal şerbeti içer ve onun yanında uzun kalırdı. Ben ve Hafsa: 'Peygamber hangimizin yanına gelirse o, ona (Sen Meğâfir yemişsin, ben senden Meğâfir kokusu alıyorum) desin' diye sözbirliği ettik. (Peygamber s.a.v. kendisine böyle diyen hanımına): 'Hayır, (Ben Meğâfir yemedim) fakat Cahş kızı Zeyneb'in yanında bal şerbeti içtim. Ama bir daha içmemeğe yemîn ettim. Sen bunu başkasına söyleme' dedi" (Buhârî, Talâk: 8, Tefsîr, Sûre: 66, Eymân: 25; Müslim, Talâk: 20; Ebû Dâvûd, Eşribe: 11; Nesâ'î, Talâk: 17, Eymân: 20; Tirmizî, Tefsîr, Sûre: 66.). Buhârî ve Müslim'in rivayet ettikleri uzun bir hadiste de Abdullâh ibn 'Abbâs, hac dönüşünde Hz. Ömer'e, Peygamber'e karşı birleşen zevcelerinin kimler olduğunu sormuş, Hz. Ömer de bunların Hafsa ile Zeyneb olduğunu söyleyerek, Peygamber'in kadınlarından bir ay ayrılması olayını anlatmış (et-Tâc: 4/268) ki biz bu olayı, Ahzâb Sûresinin Tefsîrinde anlatmıştık. Bizim kanâatimize göre kıskançlığa sebebolan olay, Meğâfir hikâyesinden ziyâde, Peygamber'in Mâriye ile olan ilişkisidir. Kendi odasında cariye ile yatmasını hazm edemeyen Hafsa, çok huzursuz olmuş ki Peygamber (s.a.v.) de hem onun hatırını hoş etmek, hem de olayın yayılıp dedikoduya neden olmasını önlemek için Hafsa'ya bir daha Mariye'ye yaklaşmayacağını, bu olayı gizli tutmasını söylemiştir. Demek ki olay, duyulması hoş olmayan bir olaydır. Farkında olmadan Meğafir kokan bal yemenin, utanılacak bir yanı yoktur. Ama hür kadının odasına cariyeyi alıp onun yatağında yatırmak hem o kadının hem de öteki hanımların hoşuna gitmez. Gerçi câriye helâldir ama birbirini kıskanan kadınlar, Peygamber'in, kendi yataklarında cariye ile yatmasına tahammül edemezler. Bunu kendilerine hakaret kabul ederler. Hattâbî ve İbn Hacer de Peygamber'in, kendisine haram kıldığı şeyin, cariye olduğunu tercih etmişlerdir (et-Tâc: 4/267, dipnot: 5). İbn Hacer şöyle diyor: "Taberânî'nin... Ebû Hüreyre'den rivayetine göre Peygamber (s.a.v.) Hafsa'nın evinde cariyesiyle yatmış, İbn 'Abbâs'ın rivayetine göre Hafsa döndüğünde Peygamberi câriye ile münâsebet halinde bulmuş; 'Ey Allah'ın Elçisi, bana bunu mu yapıyorsun? Başka kadınlarına değil de bana mı bunu revâ görüyorsun?' demiş. Peygamber ona: Kimseye söyleme, artık İbrâhîm'in annesi bana haram olsun. Ona bir daha yaklaşmayacağım' demiştir. Fakat Hafsa, olayı 'Aişe'ye söylemiştir. Bu rivayetler birbirini destekliyor" (Fethu'l-Bârî: 8/657). İbn Kesîr de bu görüşü benimsemiş olacak ki bu husustaki rivayetleri başta vermektedir. (devamı yarın..)
|