Namazda gözleri yummak caiz değil mi? *** Haram etler *** Haram etler üzerine
Cumartesi, 29 Ekim 2011 00:00

Namazda gözleri yummak caiz değil mi?

İyi günler Süleyman Hocam, ben namazlarımı kılarken gözlerimi kapatıp kendimi Kabe karşısında hissederek kılıyordum. O kadar çok hisli ve huzur dolu oluyor ki fakat bir arkadaşım benim yanlış yaptığımı, namazımın geçerli olmayacağını, gözlerimin açık olarak kılmam gerektiğini söyleyince onun dediği gibi kılmaya başladım. Fakat bu sefer de eskisi gibi haz duyamıyorum ne kadar zorlasam da. Sizin düşünceleriniz nedir, bu konu ile ilgili? Saygılarımla. Allah'a emanet olunuz. Zeynep KAB

Cevap: Namazda gözleri yummak mekruhtur. Sebebi de gözler yumulu iken ansızın düşman saldırısı veya canavar saldırısı yahut tehlikeli bir durum olabilir. Gözü kapalı kılan farkında olamayacağı için kendini koruyamaz. Fakat bugün güvenlikli yerlerde namaz kılanın, gözü saygı için yummasında sakınca yoktur. Namazın geçerli olmayacağını söyleyen kişi, konuyu abartmış. Öyle değil, siz nasıl huzur alabiliyorsanız öyle kılın. Asıl ibadet saygı ile yapılan ibadettir. Saygısız, duygusuz ibadet sadece görünüşten ibaret kalır.

 

Haram etler

Esselamu aleykum Sayın S. Ateş beyefendi, Allahüteala’nın (Enam/121 'deki) üzerine Allah’ın ismi anılmamış olandan yememe emrine ilişkin bilgiyi, siz ''Haram Etler'' başlıklı makalenize almamış görünüyorsunuz. Niçin acaba, öğrenebilir miyim? Vesselam, Berke

Cevap: Kitaplarımı, yazılarımı okumadığınız anlaşılıyor. Kur'ân'da dört tür et ürününün haram olduğunu kaç kez yazdım. Nedir onlar? Kendi kendine ölmüş hayvan eti, akıtılmış kan, domuz eti ve Allah'tan başka bir tanrı adına boğazlanmış hayvan eti. Allah'tan başkasının adı anılarak kesilen hayvan murdar olur. Manen pistir, yenmez. İşte Haram Kavramına Çağdaş Yaklaşım adlı eserimde haram kılınan et çeşitlerini anlatan âyetin meali: “De ki: Bana vahyolunanda, (bu harâm dediklerinizi) yiyen kimse için haram edilmiş bir şey bulamıyorum. Ancak leş yahut akıtılmış kan, yahut domuz eti -ki pistir- ya da Allah’tan başkası adına boğazlanmış bir fısk (murdar olmuş hayvan) olursa başka (bunlar harâmdır)." (En’âm: 145)

Böyle söyledikten ve birkaç yerde vurguladıktan sonra artık bunu uzun uzadıya açıklamaya gerek görmedim.

 

Haram etler üzerine

Sayın Ateş, Sizce ''Allah'tan başkası adına kesilen'' ile ''üzerine Allah’ın adı anılmadan kesilen'' (el-En'am suresi: 121) aynı şey mi? Vesselam, Cihangirogullari

Cevap: Allah'ın adı anılmadan kesilen ile Allah'tan başkasının adı anılarak kesilen aynı şey değildir. Allah'ın adı unutularak anılmadan kesilen hayvan helaldir. Kasıtsız olarak gaflet ile Allah'ın adı anılmadan kesilen hayvan eti de helaldir. Ama Allah'a inanmadığı için Allah adını anmayan insanın kestiği haram olur. O insan müşrik insandan daha beterdir. Çünkü müşrik hiç değilse Allah'a inanır ama başka tanrılar da kabul eder. Allah'a hiç inanmayan insan ise tümden kâfirdir, mülhiddir. Onun kestiği yenmez.

 

 

   Copyright @ Süleyman AteÅŸ