KUR’ÂN ANSİKLOPEDİSİ (2) (...dünden devam) Bu bakımdan bu ansiklopedik tefsîrimizin bir örneği yoktur. 34 ciltten oluşan, fakat henüz sadece 30 cildi basılabilmiş olan bu eserin, önce halkımıza, sonra İslâm âlemine büyük fayda ve kolaylık sağlayacağına inanıyor ve çabalarımızı rızâsına uygun kılmasını, rızâsına...
Salı 23 Nisan 2024
Devamını OkuKUR’ÂN ANSİKLOPEDİSİ (1) (...dünden devam) “Yüce Kur’ân’ın Çağdaş Tefsîri” adını verdiğimiz tefsîrimiz, klasik olarak Mushaf’taki sûreleri, âyet âyet açıklamaktadır. Bu tefsîrimizin tamamlanmasının ardından, A’dan Z’ye bütün Kur’ân konularını içeren kapsamlı bir eser…
YÜCE KUR’ÂN’IN ÇAĞDAŞ TEFSÎRİ (7) (...dünden devam) Bu âyetlerde vahiy önce bizzat Allah düzeyinden verilmekte, melek aradan çıkmaktadır. Sonra söz tekrar melek elçiye verilmekte ve melek elçi, ilk yaratış sahnesindeki Tanrı-İblîs konuşmasını…
YÜCE KUR’ÂN’IN ÇAĞDAŞ TEFSÎRİ (6) (...dünden devam) Meleğin, İlâhî mânâları insan sözü kalıplarına döküp Allah adına indirmesini, şöyle bir misalle anlatabiliriz: Vahiy meleği, tıpkı bir sekreter gibi, Allah’ın murâdettiği mânâları, peygamberin kalbine…
YÜCE KUR’ÂN’IN ÇAĞDAŞ TEFSÎRİ (5) (...dünden devam) Fakat Ehl-i Sünnetten başka bir gruba göre de Kur’ân’ın harflerle yazılmış ve seslerle okunan bu şekli de Allah’ın ezelî, kadîm kelâmından ayrı değildir. Bu da…
YÜCE KUR’ÂN’IN ÇAĞDAŞ TEFSÎRİ (4) (...dünden devam) Öyle ise dinî eğitim veren okul ve Fakültelerimizdeki müfredat programları yeniden düzenlenmeli, Kur’ân’a ters ve yanlış olduğu açıkça anlaşılmış bulunan konular, yeniden yazılmalı…
YÜCE KUR’ÂN’IN ÇAĞDAŞ TEFSÎRİ (3) (...dünden devam) 1– 2. Uyanış ve Kalkınma İçin Yeniden Kur’ân’a Yukarıda örneklerini arz ettiğim birçok yanlış görüş, yorum ve rivâyet yeniden ele alınıp dinin asıl kaynağı olan Kur’ân’ın…
YÜCE KUR’ÂN’IN ÇAĞDAŞ TEFSÎRİ (2) (...dünden devam) Bunu bizzat gördük, denedik, yaşadık. Fakültede öğrencilerime Meâl dersi okuturken özellikle “قُلْ: Söyle” emrinin veya “İnneke: Sen” biçimindeki hitâbın geçtiği yerlerde öğrenciler bu kelimelere “Ey…
YÜCE KUR’ÂN’IN ÇAĞDAŞ TEFSÎRİ (1) (...dünden devam) Kur’ân’ın getirdiği eskimez İslâm’ı bütün çıplaklığıyla ortaya koymak için “Yüce Kur’ân’ın Çağdaş Tefsîri”ni yazdık ki bu eserin, Türkiye’de din alanında fikir devrimi yaptığına inanıyoruz. Ayrıca…
KUR'ÂN'A YAKLAŞIMDA İSLÂH AKIMI: MODERNİZM (18) (...dünden devam) Kuşkusuz İmâm-ı Şâfi‘î’nin bu istinbatına saygımız vardır. Fakat âyetin böyle bir anlam taşıdığı kanısında değiliz. Du‘â ve sadakanın sevâbı ölüye ulaştığına göre, Kur’ân okumanın…
BAYRAMINIZ KUTLU OLSUN (3) (...dünden devam) Hasan-i Basrî’nin anlatımına göre Peygamber (s.a.v.): “Canımı elinde bulunduran Allah hakkı için söylüyorum ki merhametli olmayan Cennete girmez” buyurmuş. “Hepimiz merhametliyiz” demişler de Hz. Peygamber:…
BAYRAMINIZ KUTLU OLSUN (2) (...dünden devam) Kardeşlik ve İlâhî rahmetin bolluğu Abdullah b Mes'ûd şöyle demiş: "Kardeşinizin bir günah işlediğini görürseniz 'Allahım onu perişan et, Allahım ona la'net et' diyerek ona karşı…
BAYRAMINIZ KUTLU OLSUN (1) Allah’a hamdolsun, yine sevinçli günlerimizden birini idrak etmiş bulunuyoruz. Allah’ın lütfuyla orucumuzu tuttuk ve O’nun lütfuyla bayrama ulaştık. Başta okurlarım olmak üzere bütün Müslümanların bayramını tebrik eder,…
KUR'ÂN'A YAKLAŞIMDA İSLÂH AKIMI: MODERNİZM (17) (...dünden devam) 1–4- Kur’ân Okumanın Amacı Necm: 23/39-40’ncı âyetlerde insana kendi çalışmasından başka bir şey olmadığı ve insanın, çalışmasının karşılığını göreceği vurgulanmaktadır. İmâm-ı Şâfi‘î bu âyetlere dayanarak Kur’ân…
KUR'ÂN'A YAKLAŞIMDA İSLÂH AKIMI: MODERNİZM (16) (...dünden devam) 1950’DEN SONRA TÜRKİYE’DE DİNÎ AÇILIM 1949’da din bilimlerinde bir boşluğun meydana geldiği derinden hissedilince, Ankara Üniversitesi’ne bağlı bir İlâhiyat Fakültesi açıldı. Bunu 1950’li yılların başından…
KUR'ÂN'A YAKLAŞIMDA İSLÂH AKIMI: MODERNİZM (15) (...dünden devam) Arap ülkelerindeki modernizm akımının, Osmanlı Halîfeliğine karşı örtülü bir dinî tepki olduğuna inanılıyordu. Dönemin seküler Batı taraftarları da bu modernistleri reaksiyoncular (tepkiciler) olarak tanımlıyorlardı.…
KUR'ÂN'A YAKLAŞIMDA İSLÂH AKIMI: MODERNİZM (14) (...dünden devam) “Ekonomist yazarların hemen hepsi, narh meselesine benzeterek faizi sınırlandırmaya itiraz ederler. Eğer faize bir sınır konmazsa doğal olarak aşağı çekileceğini, borç alıp vermede kolaylık…
KUR'ÂN'A YAKLAŞIMDA İSLÂH AKIMI: MODERNİZM (13) (...dünden devam) “Hadîslerin, Peygamber’in ağzından çıktığını nereden biliyoruz? Sahîh dediğimiz kitapları toplayanlar Peygamber’i görmemişlerdir. Onların birçoğu sonradan uydurulmuştur.” ( Aynı.), “Fıkıhtaki ibâdet bahsini dünyaya âit hükümlerden…
KUR'ÂN'A YAKLAŞIMDA İSLÂH AKIMI: MODERNİZM (12) (...dünden devam) “Tekkecilik, dervişlik İslâm memleketlerini medeniyetçe, sanat ve ticaretçe geri bırakmıştır. Tekke ve zâviye İslâmiyete sonradan başka dinlerden girmiştir.” diyor. Cumhuriyet yanlısı olan Ali Suâvî’ye göre…
KUR'ÂN'A YAKLAŞIMDA İSLÂH AKIMI: MODERNİZM (11) (...dünden devam) “Ali Suâvî 1(839-1878), medresede yetişmiş ateşli bir yenilikçi idi. Abdülaziz döneminde ortaokul öğretmenliği, Ticaret Mahkemesi Başkanlığı gibi çeşitli görevlerde bulunan, daha sonra yayın hayatına…
KUR'ÂN'A YAKLAŞIMDA İSLÂH AKIMI: MODERNİZM (10) (...dünden devam) Daha önce Şeyhülislâmın kontrolü altında bulunan bu kurumların laikleştirilmesi çabasına rağmen ulema ve medrese dünya işlerinde etkin rol oynamaya devam etmişlerdir. Bu rol, kurumların…
KUR'ÂN'A YAKLAŞIMDA İSLÂH AKIMI: MODERNİZM (9) (...dünden devam) Bununla beraber modern dünya ile karşı karşıya gelmeden önce ne ulemânın, ne de tarîkatlerin yapısında bir değişiklik görüldü. Ancak bundan, ulemânın, her zaman yeniliğe…
KUR'ÂN'A YAKLAŞIMDA İSLÂH AKIMI: MODERNİZM (8) (...dünden devam) Bunun başlıca nedeni, Osmanlı yazarlarınca din devleti şeklinde açıklanan Osmanlı Devleti’nin din yapısında aranmalıdır. Bu devlet yapısında anayasal yahut teolojik anlamda siyasal reformdan ayrı…
KUR'ÂN'A YAKLAŞIMDA İSLÂH AKIMI: MODERNİZM (7) (...dünden devam) Yalnız şurasını da belirtmek gerekir ki Yenilikçiler, teolojik ve felsefî konulara fazla ilgi göstermemişlerdir. Onlar, insanı düşünceye, kendisini çevreleyen eşyâyı anlamaya, kanıtla hareket etmeye…
KUR'ÂN'A YAKLAŞIMDA İSLÂH AKIMI: MODERNİZM (6) (...dünden devam) c) Peygamber’in hayatı ve vahyin uygulanışı hakkında Selef, en sağlam bilgi kaynağıdır. Selefin icmâ‘ı (oybirliği), iki kaynağın (Kur’ân ve Sünnetin) ruhunu yansıtır. Bu bakımdan…
KUR'ÂN'A YAKLAŞIMDA İSLÂH AKIMI: MODERNİZM (5) (...dünden devam) Bazı sahâbîler, Hz. Peygamber'in, dünyâya ilişkin bazı yasaklarını hüküm sanarak bunlardan kaçınmışlar, sonunda Peygamber bu tür emirlerinin bağlayıcı olmadığını bildirmiştir. Meselâ Hz. Peygamber Medîne'ye…
KUR'ÂN'A YAKLAŞIMDA İSLÂH AKIMI: MODERNİZM (4) (...dünden devam) b) Kur’ân’ın Tefsîri: İslâh yanlıları, Kur’ân’da zâhir mânânın dışında birtakım gizli mânâlar arayan; açık anlam yerine az çok sembolizme kaçan sübjektif yorumlar…
ORUÇ KEFFÂRETİ HAKKINDA (3) Fakat altmış gün ard arda oruç tutmak gibi bir keffâret söz konusu olamaz. Çünkü Allah, işlenen suça, ondan çok daha ağır bir cezâ vermez. Nasıl namazını kılmayan…
ORUÇ KEFFÂRETİ HAKKINDA (2) (...dünden devam) Dârekutnî el-‘İlel’de, Zührî’den aldığı rivâyete ta‘lîkan: “Böylece köle âzâdetmek, ya da iki ay oruç tutmak, ya da altmış fakiri doyurmak sünnet oldu” demiştir (Feth: 4/168). Buna…
Hz. Ayşe’nin evlenme yaşıyla ilgili rivayetler tarihi bilgilere terstir (...dünden devam) Hadis mecmualarındaki rivayetlere göre Hz. Ayşe 6 veya 7 yaşında Resulullah ile nişanlanmış, nikâhlanmış, 9 yaşında iken de onunla gerdeğe verilmiştir. Müslim, Nikâh 73, (1423); Tirmizi, Nikah 9, (1093); Nesai, Nikah 77, (6, 130). Bu rivayetlere göre Ayşe, fiilen evlenmeden 3 veya 2 yıl Allah’ın Resulü ile nikâhlı kalmıştır. Nikâhlı bir kız, dinen kocasını görmez mi ve onunla evleneceğini beklemez mi? Ama Ayşe’nin ifadesine göre Ayşe’nin zifaf için hazırlanıp Allah Resulüne teslim edilmesi kendisi için büyük bir sürpriz olmuştur: “Onlar kılık-kıyafetime çeki düzen verdiler. Beni, (kuşluk vakti aniden) Resûlullah aleyhissalâtu vesselâm(ın gelişinden) başka bir şey şaşırtmadı. Annem beni O'na teslim etti. O gün ben dokuz yaşında idim." (Buhârî, Nikâh 38, 39, 57, 59, 61; Müslim, Nikâh 69, (1422); Ebu Dâvud, Nikâh 34, (2121); Edeb 63, (4933, 4934, 4935, 4936, 4937); Nesai, Nikah 29, (6, 82). Şimdi kadınların uğur bereket dileyip tebrik ettikleri ve gelin olmak için süsledikleri Ayşe’nin, geleneğe göre damada teslim edilmesi, her gelinin beklediği bir şey iken Ayşe’nin bunu sürpriz görmesi ne derece doğru olabilir? Nikâhı kıyılmış, gerdeğe girmek üzere makyaj yapılmış gelinin, damada teslim edileceğini herkes bilirken Ayşe bunu niçin sürpriz görmektedir? Ayşe Resulullah’a teslim edilmesini sürpriz görüyor da kadınların kendisini tebrik etmelerini, uğur bereket dileyip çok hayırlı bir kısmet sahibi olduğunu söylemelerini, kendisine gelin makyajı yapmalarını neden sürpriz görmüyor? Bu rivayetler, Ayşe’nin özgeçmişini yazan tarihçilerin verdiği bilgiye uymuyor: Tarihçilerin ve bibliyografların tesbitine gore Hz. Ayşe, Peygamberimizin kızı Hz. Fatıma'dan beş yaş küçüktür. Hz. Fatıma Peygamberlikten 5 yıl önce doğmuştur. Demek ki Hz. Ayşe, Peygamberliğin başlangıç yılında doğmuştur. Hz. Muhammed Peygamber olduktan itibaren 13 yıl Mekke'de kaldı. Peygamber hicret ettiği zaman Ayşe 13 yaşında olmalıdır. Peygamber Medine'ye göçtükten iki yıl sonra Ayşe ile evlendiğine göre (el-İsâbe: 4/359) demek ki evlendiği zaman Hz. Ayşe en az 15 yaşında idi. Ayrıca Hz. Ayşe, Peygamber'le nişanlanmadan önce Cübeyr ibn Mut‘im’e nişanlı veya sözlü idi. Bu da onun, Peygamber, kendisini istemeden önce evlenecek yaşta olduğunu göstermez mi? Bu yaş da herhalde dokuz yaş değildir. Demek ki Peygamber istediği zaman Ayşe, en azından evlenecek çağ olan 15 yaşlarında idi. Bu yaş da Arabistan gibi sıcak ülkelerde tam evlenme çağıdır. Bizde de eskiden kız çocukları erken evlendirilirdi. "14'üne gelince kızı ya ere veya yere vermeli" cümlesi bir ata sözü gibi söylenir. Zaten evlenecek çağda olmayan birisini Peygamber’e önermezlerdi. Çünkü Hz. Ayşe'yi direkt olarak Peygamber istememiş, halası onu Peygamber'e önermiş, o da uygun görmüştü. Bir başka rivayete göre Hz. Ayşe Peygamberimizin kızı Fatma ile yaşıttır. Fatma’nın doğumunda babası 35 yaşında idi. Bu durumda Ayşe evlendiğinde 20 yaşlarındadır. (devamı yarın...) |