SEMÂ’, MEAL VE KASAS 82. ÂYETİN MESAJI (5) |
Pazartesi, 14 Mart 2022 00:00 | |||
SEMÂ’, MEAL VE KASAS 82. ÂYETİN MESAJI (5)(...dünden devam) C) Kadın sesi haram değildir Duyulan sesin, erkek veya kadından çıkması arasında bir fark yoktur. Anlattığımız üzere Peygamber (s.a.v.) iki cariyeden (veya ensârlı kızlardan) kahramanlık türküleri dinlemiştir. "Peygamber hanımlarından bir şey sorduğunuz zaman perde arkasından sorun (kapı arkasından konuşun). Bu, hem sizin kalbleriniz, hem de onların kalbleri için daha temizdir." (Ahzâb: 97/53) âyeti de kadın sesinin mubah olduğunu gösterir. Çünkü bir şey sormak, istemek, kadının cevap vermesini gerektirir. Cevapsız sormanın hiçbir anlamı yoktur. Kadına (evin içine dalmadan, kapı ardından) sorulması emredildiğine göre onun da bu soruya cevap vermesi gerekir. Bundan da kadının erkekle konuşabileceği, sesinin erkeğe haram olmadığı anlaşılır. Kur'ân'ın ruhuna ve sağlam hadîslere aykırı olan iki zayıf rivayet ile kadınların şarkı söylemeleri veya onlardan şarkı dinlemek haram olamaz. Allah'ın helâl kıldığını kimsenin haram kılmağa hakkı yoktur. Eşyada asl olan mubah olmaktır. Kadın sesi de mubahtır. Bunu yasaklayan bir âyet ve hadîs olmadığına, aksine kuvvetli kanıtlar bulunduğuna göre kadından şarkı dinlemenin bir sakıncası yoktur. Ancak fiska, haram şeylere yönelten şarkılar dinlemek haram olur. Gazâlî şöyle diyor: "Şarkı dinlemeyi kötüleyen rivayetler, kalbde şeytanî duygular uyandıran şarkılar hakkındadır. Fakat gönülde Allah sevgisi, bayram, doğum, gurbettekinin gelmesi gibi şeylere sevinç belirten şarkılar, türküler şeytanın isteğine terstir. İki cariyenin, bayramda Peygamber'in evinde şarkı söylemeleri, Hz. Ayşe'nin, Peygamber'in arkasında durup eğlence gösteren Habeşlileri dinleyip seyretmesi ve anlattığımız diğer haberler, kalbde güzel duygular uyandıran şarkılar dinlemenin helâl olduğunu kanıtlar. Bir yerde buna cevaz verilmesi o cevaz verilen şeyin her zaman mubah olduğu hakkında kanıttır (Şarkı dinlemek bayramda caiz ise, onun gibi şenlik vesilelerinde her zaman caizdir)." (İhyâu ulûmi'd-dîn: 2/355-356) Semâ'ın mubah olduğunu kanıtlarıyla anlatan Abdul-Kahir Söhreverdî de: "Semâı, ayrıntılarına girmeden, toptan inkâr eden; ya sünnetleri ve sahâbî sözlerini bilmeyen cahildir yahut kendisine verilen hayırlı amellere aldanmıştır yahut kuru doğalı, zevksiz bir softadır." (Avârifu'l-meârif: s. 158) diyor. (devamı yarın..)
|