Ezan okunurken “Şefaat ya Resulallah” demek gerekli mi? *** Zamir kime gidiyor? Sivrisineğe mi Kur’ân’a mı?

Ezan okunurken “Şefaat ya Resulallah” demek gerekli mi?

Sayın hocam, bir konuda engin bilginizden istifade etmek istiyorum. Bana yardımcı olursanız size minnettar olurum. Saygılarımla ellerinizden hürmetle öperim.

Sorum şu: Ezan okunduğunu duyduğumuz zaman ''Aziz Allah, şefaatsin ya rasullallah '' telaffuzu doğru mu? Bu konuda bilgi istirham ediyorum. Saygılarımla. İrem Çakmak

Cevap: Ezanı duyunca "Aziz Allah!" denilir. Biliyorsan şu duâyı okumak güzeldir. "Allahumme rabbe hazihi’d-da'veti’t-tâmmeh va’s-salâti’l-kāimeh âti Muhammeden elvesiylete va’l-fadiylete va’d-dereceterrafîah ve’b'ashu makāmen Mahmûdeni’llezî vaadteth inneke lat tuhlifu'l-mîâd  

Anlamı: Allahım, ey bu çağrının ve başlamakta olan namazın sahibi! Muhammed’e vesîle (rızana ermenin yolunu) ve yüksek derece ver ve onu, kendisine söz verdiğin övülmüş Makama ulaştır. Sen verdiğin sözden caymazsın!" Ama "Şefaat ya Resulallah" demek doğru değildir. Çünkü Peygamber'den böyle bir şey nakledilmemiştir. Bu söz bid'attir. Yani Hz. Peygamber ezanı duyunca “Şefaatsin ya Resulallah!” diye bir söz söylememiştir. Hem zaten böyle bir söz söylemesi mantıklı olur mu? Resulullah yani Allah’ın elçisi, kendisidir. Kendi kendine mi şefaat etmesini isteyecek Peygamber? Kur’ân ise “De ki şefaat tamamen Allah’a aittir.” Zümer: 44) buyurmaktadır.

 

Zamir kime gidiyor? Sivrisineğe mi Kur’ân’a mı?

Değerli hocam merhabalar,

“Allah onunla, yoldan çıkmışlardan başkasını saptırmaz.” âyetinde “Allah onunla” derken Kur’ân’dan mı bahsetmektedir, yoksa sivrisinekten mi?

“Şu bir gerçek ki Allah, bir sivrisineği hatta onun da üstündeki bir varlığı örnek göstermekten sıkılmaz. Böyle bir durumda, inananlar bilirler ki o, Rablerinden bir gerçektir. Küfre sapmışlar ise şöyle derler: ‘Allah, bunu örnek vermekle ne demek istedi?’ Allah onunla birçoğunu saptırır, birçoğunu da onunla doğruya ve güzele iletir. Allah onunla yoldan çıkmışlardan başkasını saptırmaz.” Aydın Yılmaz

Cevap: "Onunla zamiri, mesel (yani verilen örneğe" gider. Sivrisineğe gitmez. Çünkü sivrisinek lafız itibariyle müennes(dişil)dir. Zamir dişile gitse, zamirin de dişil olması gerekir. Oysa zamir müzekker(erkil)dir. Yani Allah böyle bir benzetme vermekten çekinmez, utanmaz. Ama verilen bu meselle çoğunu şaşırtır, çoğunu da doğru yola iletir. Mana budur.

 

 

   Copyright @ Süleyman Ateş