HAÅžR BEDENSEL MÄ° RUHSAL MI? (7) |
Cumartesi, 10 Kasım 2018 00:00 | |||
HAÅžR BEDENSEL MÄ° RUHSAL MI? (7)(...dünden devam) Ruh, kabirde bedene döner mi? Umumiyetle akaid kitaplarında ruhun, kabirde cesedine döneceÄŸi yazılıdır. Bu inanç, pek saÄŸlam olmayan bazı âhâd haberlerine dayanmaktadır. Ruhun kabirde cesede döneceÄŸini belirten hadisler, üzerinde itikadın bina edilemeyeceÄŸi bireysel rivayetlerden ibarettir. Oysa inanç, zan taşıyan kiÅŸi rivayetleri üzerine deÄŸil, kesin kanıtlara dayanmalıdır. Kabirde ruhun bedene dönmesi ne mantığa uyar, ne de bilimsel gerçeklere. Bedenden ayrılan ruh bir daha o bedene dönmez. Kıyâmette döneceÄŸi beden ise mahiyet itibariyle bu fizik bedenden bambaÅŸkadır. Kanaatimizce hadislerde ruhun cesede dönmesiyle, kabre konulmuÅŸ olan yahut ateÅŸte yakılan ya da balıklara yem olan bedeninin yanına geleceÄŸi, onun durumunu gözetleyeceÄŸi kastedilmiÅŸtir. Kabir Sorusu ve Azâbı Sahîh hadis mecmualarında kabir sorusundan ve kabir azâbından söz edilir. Fakat Kur’ân-ı Kerîm’den ve hadislerden, bu soru ve azâbın, cesede deÄŸil, ruha olacağı anlaşılmaktadır. Buhârî, Müslim, Nesâ’î ve Ä°bn Hanbel’in rivayet ettikleri hadiste: Kabre konulan ölüye, iki meleÄŸin gelip Rabbinin ve peygamberinin kim olduÄŸu hakkında soru soracakları anlatılır, fakat meleklerin adından söz edilmez (Buhâri, Cenâiz, Bâb. Mâcâ’e fî azâbi’l-kabr). Yalnız Tirmizî’nin rivayet ettiÄŸi ve garip olarak nitelediÄŸi hadiste bu meleklerin, birinin Münker, diÄŸerinin Nekîr adlı gök gözlü iki kara melek oldukları belirtilmiÅŸtir (Tirmizî, Cenâiz, 70). Sorgu meleklerinin, Münker ve Nekîr adını taşıdıkları, tartışma konusudur. Bundan dolayı Ahmed b. Kasım, Ebu AbdulÂlâh (Ahmed b. Hanbel)a: – Münker ve Nekîr sözüne ne dersin? Sorgu melekleri bu adı mı taşıyor? Yoksa bunlar, sadece iki melek midir? diye sormuÅŸ. Ä°bn Hanbel, bunların Münker, Nekîr olduÄŸunu söylemiÅŸtir. Mu’tezilenin çoÄŸunluÄŸu, Allah’ın meleklerine Münker ve Nekîr adının verilemeyeceÄŸini söylemiÅŸtir. Yani sorgu meleklerinin Münker ve Nekîr adını taşıdıkları hususu, üzerinde birleÅŸilmiÅŸ bir konu deÄŸildir. Mu’tezileye göre Münker, sorgu sırasında ölünün tereddüdü, Nekîr de meleklerin onu azarlayıp rezîl etmesidir (Kitâbu’r-rûh, s. 70-71). Ebu Dâvûd’un rivayetinde, kabirde ölünün ruhunun cesedine döndürüÂleceÄŸi kaydı vardır ki bu hadis de Tirmizî’nin hadisi gibi gariptir. Ölünün ruhunun, kabirde cesedine döneceÄŸi kaydı, Kütüb-i sitte içinde yalnız Ebu Dâvûd’un Sünen’inde yer almıştır ve bu hadis saÄŸlam gözükmemektedir. (devamı yarın..)
|