NAMAZ VAKÄ°TLERÄ° (2) |
Çarşamba, 17 Ekim 2018 00:00 | |||
NAMAZ VAKÄ°TLERÄ° (2) (...dünden devam) Ä°kinci görüşü almak daha ihtiyatlıdır. Zira bu takdirde birinci görüş doÄŸru olsa da ikindi namazını biraz geciktirmiÅŸ olmakta bir zarar yoktur. Ama ikinci görüş doÄŸru olduÄŸu takdirde, birinci görüşe göre namaz kılınırsa ikindi namazı vaktinden önce kılınmış olur. Binaenaleyh öğle namazını, her ÅŸeyin gölgesi bir misli olduktan sonÂraya bırakmamak, ikindi namazını da gölge iki misli olmadan kılmamak en uygundur. Maamafih her iki görüşe göre de amel edilebilir. Bu, Şâri'in tanıdığı bir kolaylıktır. Hangisi iÅŸ ve mesai durumuna, örfe daha muvafık ise öyle yapılır. 3) Ä°kindi namazının vakti: Yukarıdaki görüşlerden biriyle öğlenin vakti çıkınca ikindinin vakti baÅŸlar ve güneÅŸ batıncaya kadar devam eder. 4) AkÅŸam namazının vakti: GüneÅŸin batmasıyla baÅŸlar; ÅŸafak'ın, yani güneÅŸin battığı taraftaki kızıllığın veya diÄŸer bir görüşe göre o kızıllıktan sonra gelen aklığın kaybolmasına kadar sürer. Kızıllığın kaybolmasıyla akÅŸam vaktinin çıkması, Ä°mâm Ebû Yûsuf ve Muhammed'e göredir. Ä°mâm-ı A'zam'a göre akÅŸamın vakti, kızıllıktan sonra gelen beyazlık kayboluncaya kadar sürer. Ä°mâm-ı A'zam'ın görüşü daha çok bir ruhsat ve kolaylık saÄŸlamaktadır. Zaruret icâbı elbet bu görüşe uyulur. Ama meselede ihtilâf ve şüphe olduÄŸundan akÅŸam namazını geciktirmeden, güneÅŸ batar batmaz kılmak iyidir. 5) Yatsı namazının vakti: AkÅŸamın vakti çıkmakla yatsının vakti baÅŸlar, tâ tan yeri aÄŸarıncaya, daha yaygın bir ifâdeye göre ÅŸafak atıncaya kadar sürer. Aslında ÅŸafak tâbiri, güneÅŸ battıktan sonra ufukta beliren kızıllığın adıdır. Fakat Türkçe'de "ÅŸafak", Arapça'daki "fecr" kelimesi anlamında kullanılmaktadır. Demek ki yatsı namazı tan yeri aÄŸarıncaya kadar kılınabilir. Selefin icmâ'ı böyledir. Vitir namazı yatsıdan sonra kılınır. Herhangi bir vakit namazı, o namaz için belirlenen vakit içinde kılınabilir. Mesela öğle namazı, öğlenin vakti girince kılınabileceÄŸi gibi vaktin ta sonunda da kılınabilir. Belli namaz, onun için belirlenmiÅŸ olan vaktin herhangi bir diliminde kılınabilir. Vaktin başında da sonunda da kılınsa o namaz kaza deÄŸil, edadır, yani vaktinde kılınmıştır. ***
|