Oruca başlama zamanı *** Gusül ile ilgili

Oruca başlama zamanı

Sayın Hocam Vatan Gazetesinden ayrılmanıza çok üzüldük o gazeteyi de ÅŸimdi okumuyoruz. Sahurda ne zamana kadar yiyip içebilirim? Camilerdeki Hocalarımız saat 04.00 (Ä°stanbul) da bulmalıdır diyorlar ve uygulatıyorlar. Bu konu hakkında geçen sene de size yazmıştım. Ben saat 4.45’e kadar yemek yiyorum. Orucumuz Kabul oluyor mu olmuyor mu Hocam? Sahur vaktini bildiren ayetin sayfasını, suresini sizden rica edebilir miyim?  Serhat Dragon

Cevap: Kur'ân oruca başlama vaktini siyah rengin beyaz renkten ayırdedeliceği zaman olarak belirler (Bakara: 187). Bunu izah eden bilginler, bu vaktin, elektrik olmayan ortamda evlerin, sokakların, eşyanın ayırdedileceği, ortalığın ağardığı, hatta insanın attığı okun yerini görebileceği zaman olarak belirtiyorlar. Benim kanaatime göre güneşin doğmasına bir saat, hatta 45 dk. kalıncaya kadar yenilebilir. Ama Diyanet ve diğerleri ihtiyat kavramına dayanarak işi daha erkene çekmektedirler. Fakat tefsirlere bakarsanız durumun hiç de öyle erken olmadığını anlarsanız. İsterseniz "Yüce Kur'ân'ın Çağdaş Tefsiri" adlı eserimde, Bakara Suresi 183-186. âyetlerinin tefsirine bakınız. 1. cilt


Gusül ile ilgili

Hocam kolay gelsin; oruçlu iken nasıl gusletmeliyiz? Suyu boÄŸazımıza kadar çekip gargara etmememiz gerektiÄŸini bili­yorum. Ama suyu burnumuza ne kadar çekmeliyiz? Suyu burnumuza çok çekersek orucumuz bozulur; az çekersek gusül olmaz gibi bir düşünce var içimde. Suyu burnuma çok da çeksem, az da çeksem gusül olur mu? Saygılarımla.

Cevap: Siz kafayı böyle ayrıntılara takmışsınız. Sizin gibi çok insan var. Bunlara sadece hayret ediyorum. Yahu kardeşim gusül yıkanmak demektir. Ağzının içine su alıp çalkalarsın, gargara etmezsin. Burnuna da hafifçe su verip temizlersin. Genzine su çekmezsin. Daha sonra duşun altına girip bütün bedenini yıkarsın. Burnunun ta dibine kadar su çekmeğe ne gerek var? Yıkanması emredilen kısım boğaz veya burnun ta tavanı değil, dış bedendir. Boğaz veya geniz değildir.

 

 

   Copyright @ Süleyman AteÅŸ