NEFSİN DERECELERİ *** RİFAÎLİK |
Salı, 26 Temmuz 2016 00:00 | |||
NEFSİN DERECELERİ* Bir yazınızda nefsin 7 mertebesinden bahsetmiştiniz. Ancak bunların ilk dördünü anlatmış sonraki iki mertebeyi ise “Bunlar olgunluğun daha üst kademeleridir” diyerek açmamıştınız. “Son kademe Hz. Peygamber’in bulunduğu mertebedir” diyerek 7’nci mertebeyi de izah etmiştiniz. Bu mertebeleri açıklar mısınız? Cevap: Bu konuda ayrıntı için “İslâm Tasavvufu” adlı eserimi okumanızı tavsiye ederim. Özetle size şunları söyleyebilirim: Mutasavvıflara göre insan ruhu maddeden soyutken çok yüksek bir cevherdi. Buna nefsi nâtıka denilir. Bu nefsi nâtıka denilen ruh, maddeyle birleşince yedi perdeyle asli halinden perdelenmiş tir. İşte nefsi nâtıka üzerine çekilen bu perdelerden her biri nefsin bir derecesi sayılmıştır. Şu halde soyut ruhun tam yedi perdeyle perdeli şekli nefsi emmâre, bu perdelerden birinin kalkmasıyla nefsi levvame, ikisinin kalkmasıyla nefsi mülheme, üçünün kalkmasıyla nefsi mutmainne, dördünün kalkmasıyla nefsi zekiyye, beşinin kalk masıyla nefsi râzıyye, altısının kalkmasıyla nefsi marzıyye hasıl olur. Ruhun yedi perdeyle perdeli hali nefsi emmaredir. Perdeler den her biri kalktıkça ruha manevi âleminden ışıklar sızar. Nefsin yedi perdeli hali mana âleminden hiçbir ışık sızdırmaz. Perde sa yısı azaldığı nispette nefs saflaşır. Bütün perdelerin kalkması ha linde nefsi nâtıka tamamen nur kesilir ki bu, Hz. Peygamber’in makamıdır.
RİFAÎLİK* Rifâî bir ailede yetiştiğini, çocukluğundan beri tesbihât çektiğini, Allah'a sonsuz sevgi ve saygı ile bağlandığını yazan .. Hanım, uzun mektubunda özetle bu tasavvuf tarikat yönteminin Allah ile kul arasına aracılık mânasına gelip gelmediğini, bunda bir yanlışlık bulunup bulunmadığını soruyor. "ben her gün hocamın bana verdiği sayıda tesbihimi çekerim bunda yanlış bir şey olduğunu sanmıyorum sonuçta Allah’ı zikrediyorum gene de daha aydınlatıcı bir bilgi olsa diyorum, içim daha rahat eder en derin saygılarımla" diyor. Cevap: Önce Allah eşinize sağlık, şifa versin; size de ecrü mükâfat. Eşinize bakmanız sizin için ibadettir. Ayrıca Rufâî (ya hut Rifâî)lik Seyyid Ahmed Rifâî Hazretlerinin Sünnet yolundaki tarikatidir. Onlara saygımız var. Tasavvuf, tarîkat Kur'ân'ın ruhudur. Ancak zamanla bu akıma birçok hurafe girmiştir. Bunu bilmek lâzım. Bunun için size "İslâm Tasavvufu" adlı eserimi oku manızı tavsiye ederim. Mürşid Allah ile kul arasında aracı değil, sadece mana yolunda öğreticidir ve yönlendiricidir. İnsanlara örnektir. Peygamber yolunda yürümenin örneği. Siz tesbihatınıza devam edin. Allah'ı anmak ve çok anmak Kur'ân'ın emridir. Hiç yanlış olur mu? Allah yardımcınız olsun.
|