NAMAZ Mİ’RÂC’DA MI HEDİYE EDİLDİ?*

Sayın Hocam, Kur’ân’da birçok âyette Hz. Musa ve Hz. İsa’dan bahsedilirken namaz bahsinin geçtiğini gördüm. Hattâ yanlış hatırla­mıyorsam bu peygamberlerin namaz kıldıkları söyleniyordu. Namaz Peygamberimize Mi’rac’da hediye edildi diye biliyordum. Gerçekten İslâmiyet’ten önce de namaz var mıydı? Varsa neden Yahudilik ve Hıristiyanlıkta bu ibadet günümüze kadar gelmedi? Beni aydınlatırsanız sevinirim.

Cevap: Meryem Suresi'nin 31'nci âyetinde Hz. İsa’nın henüz çocuk iken şöyle dediği anlatılmaktadır: "Beni bulunduğum her yerde yararlı kildi. Sağ olduğum sürece bana namaz kılmayı, zekât vermeyi emretti! " Hz. İbrahim de "Rabbim beni namazını kılar yap!" diye dua etmiştir. Bunlar Kur'ân ile sabit şeylerdir. Namaz bütün İlahi dinlerde vardır. Hattâ İslâm'dan önce Araplarda da vardı. Maun Suresi'nde huzursuz, gaflet ile namaz kılan, gösterişçi cahiliyye Araplarının davranışları kınanmaktadır.

Namazın, Mi'rac’da hediye edildiği sözü doğru değildir. Maalesef, İslâm'ın, kendisinden önceki kültür ile ilgisini tamamen kesmek için bu tür rivayetler üretilmiş ve sağlam dediğimiz kitaplara da girmiştir. Ama Kur’ân ile karşılaştırıldığında bu rivayetlerin çürüklüğü ortaya çıkar. Bir kere Namaz İslâm’ın başından beri vardır, İslâm’dan önceki dönemlere kadar uzanır. Hâlbuki bu Mi’râc rivayetinde, Bakara Suresi’nin son iki âyetinin de Mi’râc’da doğrudan vahiyle Hz. Muhammed’e verildiği anlatılır. Bakara Suresi’nin tamamı Medine’de inmiştir, hiçbir âyeti Mekke’de inmemiştir. Öyle ise Bakara Suresi’nin son âyetlerinin Mi’rac’da verildiği rivayeti de doğru değildir. Çünkü Mi’râc olayı Mekke’de vuku bulmuştur.

Yahudilikte ve Hıristiyanlıkta namazın olmadığı sanısı da doğru değildir. Yahudilerde günde beş vakit namaz vardır. Tabii şeklinin biraz farklı olması önemli değil, önemli olan Allah’ı anmak üzere bir ibadetin yapılmasıdır.

Hıristiyanlıkta da namaz vardı. Ben Bochum’da tanıştığım dindar bir Hıristiyan’a sordum, o kendilerinin her gün üç vakit ibadet yaptıklarını söyledi. Yalnız Hıristiyanlık çeşitli mezheplerle hayli değişimlere uğramıştır. Batı Hıristiyanlarında bu günlük ibadet tali dereceye inmiş, kilisede papazlar halk adına ibadet yapar hale gelmiştir. Ancak Pazar günkü toplu ayin onlarda önemlidir. Buna ilgi de çok azalmıştır ya. Fakat güney Anadolu ve Suriye’de bulunan Süryanîlerde aynen bizde olduğu gibi beş vakit, hattâ yedi vakit ibadet vardır.

 

 

*yazı arşivden alınmıştır

 

 

   Copyright @ Süleyman Ateş  

 

  • images/rokslide/1001sorudaislam_macro.jpg
  • images/rokslide/KurandaAllahVeInsan_macro.jpg
  • images/rokslide/SoruCevap2_macro.jpg
  • images/rokslide/SoruCevap4_macro.jpg
  • images/rokslide/SoruCevap5_macro.jpg
  • images/rokslide/YeniMeal_macro.jpg
  • images/rokslide/ansiklopedi_min.jpg
  • images/rokslide/bir_omur1_macro.jpg
  • images/rokslide/bir_omur2_macro.jpg
  • images/rokslide/die_ziele_macro.jpg
  • images/rokslide/divani_sirri_macro.jpg
  • images/rokslide/duamecmuasi_macro.jpg
  • images/rokslide/evrensel_mesaj_macro.jpg
  • images/rokslide/gercek_din_bu1_macro.jpg
  • images/rokslide/gercek_din_bu2_macro.jpg
  • images/rokslide/gonulnurlari_macro.jpg
  • images/rokslide/gor_alemin_macro.jpg
  • images/rokslide/guncel_tart_macro.jpg
  • images/rokslide/haram_eylem_macro.jpg
  • images/rokslide/hudayi_baba_macro.jpg
  • images/rokslide/hzmuhammed_hayati_macro.jpg
  • images/rokslide/ilahi_ask_macro.jpg
  • images/rokslide/ilahi_din_rb_macro.jpg
  • images/rokslide/ilmihal_macro.jpg
  • images/rokslide/insanveinsanustu_macro.jpg
  • images/rokslide/irfansofralari_macro.jpg
  • images/rokslide/isaritefsir_macro.jpg
  • images/rokslide/islamda_kadin_macro.jpg
  • images/rokslide/islamtasavvufu_macro.jpg
  • images/rokslide/kadirizikir_macro.jpg
  • images/rokslide/kuranda_nesh.jpg
  • images/rokslide/minberden_ogutler_macro.jpg
  • images/rokslide/namazsuretefsir_macro.jpg
  • images/rokslide/peygamberler_tarihi_macro.jpg
  • images/rokslide/sorucevap6_macro.jpg
  • images/rokslide/tefsir_macro.jpg