KUR’ÂN’DA TECVİD KURALLARI
Pazar, 01 Mayıs 2016 00:00

KUR’ÂN’DA TECVİD KURALLARI

Hocam selamlar. Size Kuran'da geçen bazı ayetlerin yazılış ve okunuşuyla ilgili bir soru sormak istiyorum. Örneğin, Ayet-el Kürsi'deki 'bi mâ şâe' cümlesi yazılışı bu şekildeyken okunuşunda â,e,î ve û harfleri uzatılarak okunduğundan dolayı şaa olarak uzatılıyor ancak sonundaki e harfi okunurken söylenmiyor. Aynı şekilde 'vallâhu yu’tî mulkehu men yeşâu 'cümlesinde de yeşaaa olarak uzatılıyor ama sonundaki u harfi söylenmiyor. Bunların okunuş şekillerini videolarda hemen tüm hocalardan dinledim. Kur’an’da başka surelerin ayetlerinde de buna benzer birçok ayet gördüm. Size sorum bu ayetleri okurken örneğin 'bi mâ şâe' cümlesinin sonuna a yı uzattıktan sonra e yi getirirsem yani yazıldığı gibi okursam bu okuma şeklim kabul ve geçerli olur mu, yoksa sonuna yeşau daki gibi a harfini uzatıp u harfini de getirmeden mi okumam gerekli. Beni bilgilendirirseniz sevinirim. Şimdiden teşekkür ederim. Selametle...

Cevap: Yazdığınız soru Kur'ân'ı güzel okuma (Tecvid) ile ilgilidir. Tecvidde med (uzatma) kuralı vardır. Kelimede eliften sonra hemze gelirse o hece uzatılarak okunur. شاء kelimesinde eliften sonra hemze geldiği için şâââe şeklinde üç vuruş kadar uzatılır. Ama kelime üzerinde vakf (durma) halinde artık son harfin harekesi okunmaz. Şâââ' şeklinde okunur, hemzenin harekesi okunmaz. Bunlar güzel okuma (diksiyon) kuralıdır. Kur'ân'ın kabul edilip edilmemesiyle ilgisi yoktur. Siz isterseniz kelime üzerinde durmayarak şâââe diye okursunuz. Kelime sonundaki hareke düşmesi ancak vakıf (durma, nefes alma) halinde olur. İnsan içtenlikle Kur'ân'ı okursa Allah onun tecvid kurallarına göre okuyup okumamasına bakmaz. İçtenlikle okumasına bakar. Hele manasını düşüne düşüne okumak çok daha makbuldür. İbadetlerde yapmacığın, özentinin hiç önemi yoktur.