Faiz konusu

Sayın hocam, yakın bir arkadaşım sizi kaynak göstererek bankaların verdiği faizin İslam dinine göre haram olmadığını söylüyor ve sizin beyanınızı öne sürerek birikimlerini faiz alarak değerlendiriyor. Bu konuda beni aydınlatırsanız sevinirim. Sizin böyle bir açıklamanız var mı? Banka faizi haram mı? İlginize şimdiden teşekkür ediyorum. Çalışma hayatınızda başarılar diliyorum. Tunay

Cevap: Siz maaşınızı nereden alıyorsunuz? Memur musunuz, yoksa ne iş görüyorsunuz? Bankasız ekonomi olur mu? Emekli sandığı maaşları nasıl ödüyor? Ütopya ile uğraşmanın ne gereği var? İslâm'da haram olan banka faizi değil, tefeciliktir, kat kat ribadır. Kişiler birikimlerini nerede değerlendirecekler? Bankada değerlendirirlerse ekonomiye katkı sağlarlar. Yastık altında sakladıkları para değer aşımına uğrar, ziyan ederler. Herkes ticaret yapamaz ya. Bu işi yapmak öyle kolay değil, parayı saklamak da risklidir, Osmanlı döneminde de banka vardı. Sultan Abdülhamit de parasını bankada tutmuş ve faizini de almıştır. Siz isterseniz bu konuda Soru ve Cevaplarla İslam adlı eserimi okuyun.

 

Kulak dengesi bozulanın secde sorunu ve cem meselesi

Selamünaleyküm Hocam biliyorum hep benzer sorular soruluyor. Ama merak ettiğim bir iki nokta var. 3-4 gün evvel namazda secdeye varırken sanki yer yerinden oynamış gibi oldu, namazı bozdum. 15-20 dakika sonra tekrar başladım kılmaya aynı şey tekrar oldu. Doktora gittim. Bana iç kulakta dengeyi sağlayan kristalin (veya suyun ) yerinden oynadığını söyledi. Eğildiğimde veya sola döndüğümde yer ile gök yerinden oynuyormuş gibi oluyor. Alt, üst, sağ veya sol tamamen karışıyor, ayakta durmakta zorlanıyorum. Dik yürümemi ve ani hareket yapmamamı söyledi. Buna da tıpta VERTİGO deniliyormuş. Bendeki de pozisyonel vertigoymuş. Secdeye kapanırken veya ani hareket ederken oluyor. Kristal yerine oturduğunda denge yeniden oluşacakmış. Şimdilik ilaç kullanıyorum, daha iyiyim. Eğilirken ara sıra olmağa başladı; ben de zorlamıyorum, ne zaman olacağını bilmediğimden kötü bir yerde düşmekten korkuyorum. Doktor 15 günlük ilaç verdi.

Hocam sorum;

1- Secdeye giderken ellerimi yere koyuyorum. Eğiliyorum fakat başımı secdeye koymuyorum 90 derecelik bir açı oluyor. Ondan sonra ayağa kalkıp devam ediyorum. Bu şekilde namaz olur mu? Çünkü atak geldiğinde yer yerinden oynadığı için ister istemez namazı bozuyorum. Dün eğildiğimde olduğu için bugün daha iyiyim fakat atak olmasın diye eğilmiyorum.

2- Aynı namaz kılma şekli ile iş yerinde öğle ve ikindi namazlarının sadece farzlarını kılıyorum. Sünnetleri kılmasam olur mu? (şu an çalıştığım yerde namaz kılma imkânım var. İlerde ne olur bilemem.)

3- Hocam bir yazınızda namazları cem edebileceğimizi yazmıştınız. Yanlış hatırlamıyorsam Öğlen ezanı okunduktan sonra (ikindi vakti girmeden evvel) 4 rekât öğlenin farz namazını sonra da 4 rekât ikindinin farz namazını kılın demiştiniz. Benim öğrenmek istediğim namazları birleştirdiğimizde niyetleri nasıl söyleyeceğiz. (Örneğin niyet ettim öğlenin farz namazını kılmağa mı? Veya öğlenin farz namazını cem etmeye mi?) İkin­cisi bir­leştir­me işlemi ikindi namazında olur mu?

Şimdiden vereceğiniz cevaplar için teşekkür ediyor, Allah razı olsun diyorum.

Cevap: Aziz dostum, geçmiş olsun, Allah acil şifalar ihsan buyursun. Secdeye gitmek dengenizi bozuyor, sarsılmanıza yol açıyorsa secdeye gitmez, sadece biraz eğilmek suretiyle tesbihleri yapıp doğrulursunuz. Nitekim binit üzerinde, trende, otobüste uçakta namaz kılanların da biraz eğilmeleri rükû, ardından biraz daha eğilmeleri secde sayılır. Zorluk yok. İbadette önemli olan vücut hareketinden ve şeklinden çok gönül huzurudur. İslam sağlığa zararlı bir şeyi emretmez. Rükûlu ve secdeli namaz, sağlıklı olanlar içindir. Sağlığı müsait olmayan için ne kadar yapabiliyorsa o kadarını yapmak yeterlidir.

Cem'e gelince aynen sizin söylediğiniz gibi kılınır. Öğle vakti içinde önce öğlenin farzı, ardından da bir kametle ikindinin farzı kılınabildiği gibi ikindi vakti girdikten sonra da yine cem edecek kimse önce öğlenin, sonra ikindinin farzını birer kametle kılar. Niyet meselesine gelince bunu o kadar abartmanın anlamı yoktur. Namaza durduğunuz zaman içinizden öğlenin farzını kıldığınızı geçirirsiniz. Zaten başta da iki namazı birleştirmeyi içinizden geçirmiş olursunuz. Sonra da yine içinizden ikindinin farzını kılmayı geçirirsiniz, kamet okuyup namaza başlar ve tamamlarsınız. Niyet, ne yaptığını içinden geçirmek, bilinçli ibadet yapmak demektir. Allah kabul eylesin.